Hjem Op

 

Viden og videnledelse


Viden regnes af stadig flere som netop den ressource, en privat eller offentlig virksomhed skal nære og udvikle. Viden antages ofte at hænge sammen med informationsteknologi, og man taler om knowledge management som om viden var en tælbar og nærmest objektiv ressource der kan håndteres - og det gik de tidlige tanker om et videnregnskab da også stiltiende ud fra.

I modsætning hertil lægger jeg og mine kolleger hos Nellemann vægt på viden som et personligt meningsfuldt aktiv. Information svirrer rundt i luften omkring os, men kun den brøkdel af det, der er trængt ind og har stimuleret det enkelte menneskes indre boblende kilde af erkendelse, bør kaldes viden. Først når de ord, informationer og indtryk, som vi bombarderes med dagligt, er blevet integreret i vores personlige forståelse af verden og bliver brugt til vores ædleste formål, nemlig at realisere vores potentialer og talenter og skabe værdi og glæde for os selv og andre mennesker omkring os, først da kan vi tale om egentlig viden.

Videnledelse handler da om at lede og organisere en arbejdsplads på en sådan måde, at strømmen af data, nyheder, ideer, fortolkninger og rygter tager en sådan form, at den kalder medarbejdernes mest konstruktive kompetencer og potentialer frem. Hvilke netværk skal der være i organisationen, hvilke måder at forholde sig til kunder og brugere på, hvilke kommunikationskanaler, hvilke måder at lære og opsamle erfaringer på, hvilken forretningsgange der fremmer tillid og ansvarlighed, hvilke udviklingsmuligheder for medarbejdere og ledere, så de stadig bedre bringer sig selv i spil og tilgodeser stadigt dybere og finere behov hos kunder og klienter?

Således anskuet er videnledelse ikke et spørgsmål om en mere erfaringsudveksling og en anstændig informationspolitik, men om gennemgribende at åbne organisationen for medarbejdernes og ledernes personlige erkendelse af deres særlige udfordring, den bid af deres lod og livsopgave de kan få realiseret netop i denne butik og som sætter dem i stand til optimalt at bidrage til og udvikle organisationens mission, dens særlige bidrag til dens kunders livskvalitet og udvikling.